Σάββατο 7 Ιουνίου 2025

Αναγνώσματα Κυριακή της Πεντηκοστής

 


ΚΥΡΙΑΚΗ Η΄ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ. «Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ». Ἀνακομιδὴ ἱ. λειψάνων Θεοδώρου τοῦ στρατηλάτου μεγαλομάρτυρος (†319), Καλλιόπης μάρτυρος.

🔹ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ 

ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ Β´ 1 - 11

1 Καὶ ἐν τῷ συμπληροῦσθαι τὴν ἡμέραν τῆς πεντηκοστῆς ἦσαν ἅπαντες ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό. 2 καὶ ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας, καὶ ἐπλήρωσεν ὅλον τὸν οἶκον οὗ ἦσαν καθήμενοι· 3 καὶ ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ’ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν, 4 καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος ἁγίου, καὶ ἤρξαντο λαλεῖν ἑτέραις γλώσσαις καθὼς τὸ Πνεῦμα ἐδίδου αὐτοῖς ἀποφθέγγεσθαι. 5 Ἦσαν δὲ ἐν Ἱερουσαλὴμ κατοικοῦντες Ἰουδαῖοι, ἄνδρες εὐλαβεῖς ἀπὸ παντὸς ἔθνους τῶν ὑπὸ τὸν οὐρανόν· 6 γενομένης δὲ τῆς φωνῆς ταύτης συνῆλθε τὸ πλῆθος καὶ συνεχύθη, ὅτι ἤκουον εἷς ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ λαλούντων αὐτῶν. 7 ἐξίσταντο δὲ πάντες καὶ ἐθαύμαζον λέγοντες πρὸς ἀλλήλους· Οὐκ ἰδοὺ πάντες οὗτοί εἰσιν οἱ λαλοῦντες Γαλιλαῖοι; 8 καὶ πῶς ἡμεῖς ἀκούομεν ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ ἡμῶν ἐν ᾗ ἐγεννήθημεν, 9 Πάρθοι καὶ Μῆδοι καὶ Ἐλαμῖται, καὶ οἱ κατοικοῦντες τὴν Μεσοποταμίαν, Ἰουδαίαν τε καὶ Καππαδοκίαν, Πόντον καὶ τὴν Ἀσίαν, 10 Φρυγίαν τε καὶ Παμφυλίαν, Αἴγυπτον καὶ τὰ μέρη τῆς Λιβύης τῆς κατὰ Κυρήνην, καὶ οἱ ἐπιδημοῦντες Ρωμαῖοι, Ἰουδαῖοί τε καὶ προσήλυτοι, 11 Κρῆτες καὶ Ἄραβες, ἀκούομεν λαλούντων αὐτῶν ταῖς ἡμετέραις γλώσσαις τὰ μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ;

🔹ΕΥΑΓΓΈΛΙΟ 

ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Ζ´ 37 - 52

37 Ἐν δὲ τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ τῇ μεγάλῃ τῆς ἑορτῆς εἱστήκει ὁ Ἰησοῦς καὶ ἔκραξε λέγων· Ἐάν τις διψᾷ, ἐρχέσθω πρός με καὶ πινέτω. 38 ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, καθὼς εἶπεν ἡ γραφή, ποταμοὶ ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ῥεύσουσιν ὕδατος ζῶντος. 39 τοῦτο δὲ εἶπε περὶ τοῦ Πνεύματος οὗ ἔμελλον λαμβάνειν οἱ πιστεύσαντες εἰς αὐτόν· οὔπω γὰρ ἦν Πνεῦμα Ἅγιον, ὅτι Ἰησοῦς οὐδέπω ἐδοξάσθη. 40 πολλοὶ οὖν ἐκ τοῦ ὄχλου ἀκούσαντες τὸν λόγον ἔλεγον· Οὗτός ἐστιν ἀληθῶς ὁ προφήτης· 41 ἄλλοι ἔλεγον· Οὗτός ἐστιν ὁ Χριστός· οἱ δὲ ἔλεγον· Μὴ γὰρ ἐκ τῆς Γαλιλαίας ὁ Χριστὸς ἔρχεται; 42 οὐχὶ ἡ γραφὴ εἶπεν ὅτι ἐκ τοῦ σπέρματος Δαυῒδ καὶ ἀπὸ Βηθλέεμ τῆς κώμης, ὅπου ἦν Δαυῒδ, ὁ Χριστὸς ἔρχεται; 43 σχίσμα οὖν ἐν τῷ ὄχλῳ ἐγένετο δι’ αὐτόν. 44 τινὲς δὲ ἤθελον ἐξ αὐτῶν πιάσαι αὐτόν, ἀλλ’ οὐδεὶς ἐπέβαλεν ἐπ’ αὐτὸν τὰς χεῖρας. 45 Ἦλθον οὖν οἱ ὑπηρέται πρὸς τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ Φαρισαίους, καὶ εἶπον αὐτοῖς ἐκεῖνοι· Διατί οὐκ ἠγάγετε αὐτόν; 46 ἀπεκρίθησαν οἱ ὑπηρέται· Οὐδέποτε οὕτως ἐλάλησεν ἄνθρωπος, ὡς οὗτος ὁ ἄνθρωπος. 47 ἀπεκρίθησαν οὖν αὐτοῖς οἱ Φαρισαῖοι· Μὴ καὶ ὑμεῖς πεπλάνησθε; 48 μή τις ἐκ τῶν ἀρχόντων ἐπίστευσεν εἰς αὐτὸν ἢ ἐκ τῶν Φαρισαίων; 49 ἀλλ’ ὁ ὄχλος οὗτος ὁ μὴ γινώσκων τὸν νόμον ἐπικατάρατοί εἰσι! 50 λέγει Νικόδημος πρὸς αὐτούς, ὁ ἐλθὼν νυκτὸς πρὸς αὐτὸν, εἷς ὢν ἐξ αὐτῶν· 51 Μὴ ὁ νόμος ἡμῶν κρίνει τὸν ἄνθρωπον, ἐὰν μὴ ἀκούσῃ παρ’ αὐτοῦ πρότερον καὶ γνῷ τί ποιεῖ; 52 ἀπεκρίθησαν καὶ εἶπον αὐτῷ· Μὴ καὶ σὺ ἐκ τῆς Γαλιλαίας εἶ; ἐρεύνησον καὶ ἴδε ὅτι προφήτης ἐκ τῆς Γαλιλαίας οὐκ ἐγήγερται.ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Η´ 12 - 1212 Πάλιν οὖν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησε λέγων· Ἐγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ’ ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς.


🔹ΕΡΜΗΝΕΊΑ ΕΥΑΓΓΕΛΊΟΥ 

37 Κατὰ τὴν τελευταίαν δὲ καὶ ἐπισημοτέραν ἀπὸ ὅλας τὰς ἄλλας ἡμέρας τῆς ἑορτῆς ἔστεκεν ὄρθιος ὁ Ἰησοῦς καὶ μὲ ζωηρὰν φωνὴν εἶπεν· Ἐὰν κανεὶς αἰσθάνεται πόθον καὶ δίψαν ὄχι δι’ ἀγαθὰ ὑλικὰ καὶ φθαρτά, ἀλλὰ διὰ τὴν ἐσωτερικὴν γαλήνην καὶ τὴν μακαριότητα τῆς θείας ζωῆς, ἂς ἔρχεται πρὸς ἐμὲ διὰ τῆς πίστεως καὶ ἂς πίνῃ ἐλεύθερα. Πλησίον μου θὰ ἰκανοποιηθοῦν ὅλοι οἱ εὐγενεῖς του πόθοι καὶ θὰ εὕρῃ ἀνάπαυσιν ἡ ψυχή του. 38 Ἀπὸ τὴν καρδίαν καὶ τὰ βάθη τῆς ψυχῆς ἐκείνου, ποὺ πιστεύει εἰς ἐμέ, σύμφωνα μὲ τοὺς λόγους τῆς Γραφῆς, θὰ τρέξουν ποταμοὶ ὕδατος, ποὺ θὰ εἶναι πάντα τρεχούμενο, διὰ νὰ ποτίζεται ὄχι μόνον ὁ ἴδιος, ἀλλὰ καὶ οἱ ἄλλοι, ποὺ ἔρχονται εἰς σχέσιν μὲ αὐτόν. 39 Τοὺς λόγους δὲ αὐτοὺς εἶπεν ὁ Κύριος διὰ τὸ Πνεῦμα, τὸ ὁποῖον ἔμελλον μετὰ τὴν ἀνάληψίν του εἰς τοὺς οὐρανοὺς νὰ λαμβάνουν ἐκεῖνοι ποὺ θὰ ἐπίστευον εἰς αὐτόν. Διότι εἶχον μὲν δοθῇ προτήτερα χαρίσματα προφητικὰ καὶ θαυματουργικὰ εἰς ἄνδρας δικαίους καὶ προφήτας, ἀλλ’ ἡ χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ποὺ ἀναγεννᾷ τοὺς ἀνθρώπους, καὶ μεταδίδει εἰς αὐτοὺς τὴν θείαν καὶ μακαρίαν ζωήν, δὲν εἶχε δοθῇ εἰς κανένα. Καὶ δὲν εἶχε δοθῇ ἡ χάρις αὐτὴ τοῦ Πνεύματος, διότι ὁ Ἰησοῦς δὲν εἶχεν ἀκόμη δοξασθῆ διὰ τοῦ παθήματος καὶ τῆς ἀναλήψεώς του. 40 Πολλοὶ λοιπὸν ἀπὸ τὸν λαόν, οἱ ὁποῖοι ἤκουσαν τοὺς λόγους αὐτούς, ποὺ ἐκήρυξεν ὁ Κύριος κατὰ τὴν διαρκειαν τῆς ἑορτῆς, ἔλεγον· Πράγματι αὐτὸς εἶναι ὁ προφήτης, ποὺ μᾶς προανήγγειλεν ὁ Μωϋσῆς. 41 Ἄλλοι ἔλεγον· Αὐτὸς εἶναι ὁ Χριστός. Ἄλλοι ἔλεγον· Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ εἶναι ὁ Χριστός· διότι μήπως ἔρχεται ὁ Χριστὸς ἀπὸ τὴν Γαλιλαίαν; 42 Δὲν εἶπεν ἡ Γραφή, ὅτι ὁ Χριστὸς ἔρχεται ἀπὸ τὸ γένος τοῦ Δαβὶδ καὶ ἀπὸ τὸ χωρίον Βηθλεέμ, ὅπου ἐγεννήθη καὶ ἐμεγαλωσεν ὁ Δαβίδ; 43 Προεκλήθη λοιπὸν διαίρεσις καὶ διαφωνία μεταξὺ τοῦ λαοῦ δι’ αὐτόν. 44 Μερικοὶ δὲ ἀπὸ αὐτοὺς ἤθελον νὰ τὸν συλλάβουν, ἀλλὰ κανεὶς δὲν ἐτόλμησε νὰ βάλῃ ἐπάνω του τὰς χεῖρας, καθ’ ὅσον ἀόρατος δύναμις συνεκράτει καὶ παρημπόδιζεν αὐτούς. 45 Ἐπειδὴ λοιπὸν κανεὶς δὲν ἠδύνατο νὰ τὸν συλλάβῃ, ἦλθαν εἰς τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ εἰς τοὺς Φαρισαίους οἱ ὑπηρέται, χωρὶς νὰ κάμουν τίποτε. Καὶ εἶπον εἰς αὐτοὺς ἐκεῖνοι· Διατὶ δὲν τὸν ἐφέρατε, ἀφοῦ καὶ δημοσίᾳ ἐνεφανίσθη καὶ πολλοὶ ἀπὸ τὸ πλῆθος μὲ δυσμένειαν τὸν ἤκουαν καὶ ἦσαν ἕτοιμοι νὰ σᾶς βοηθήσουν διὰ νὰ μὴ σᾶς διαφύγῃ; 46 Ἀπεκρίθησαν οἱ ὑπηρέται· Ποτὲ ἄλλοτε δὲν ἐδίδαξεν ἄλλος ἄνθρωπος μὲ τόσην σοφίαν καὶ δύναμιν καὶ χάριν, μὲ ὅσην διδάσκει ὁ ἄνθρωπος αὐτός. 47 Ὕστερα λοιπὸν ἀπὸ τὴν ἀνέλπιστον αὐτὴν ἀπάντησιν τῶν ὑπηρετῶν ἀπεκρίθησαν πρὸς αὐτοὺς οἰ Φαρισαῖοι· Μήπως καὶ σεῖς, ποὺ εἶσθε πάντοτε πλησίον μας καὶ ἀκούετε τὴν διδασκαλίαν μας, ἔχετε πλανηθῇ ἀπὸ αὐτόν, ὅπως τὰ ἀμαθῆ πλήθη τοῦ λαοῦ; 48 Μήπως ἐπίστευσεν εἰς αὐτὸν κανεὶς ἀπὸ τοὺς ἄρχοντας, μόνους ἁρμοδίους νὰ κρίνουν ἐπὶ θρησκευτικῶν ζητημάτων, ἢ ἀπὸ τοὺς Φαρισαίους, οἱ ὁποῖοι εἶναι ἄγρυπνοι φύλακες τῶν παραδόσεων καὶ τῆς ὀρθῆς πίστεως; 49 Κανεὶς ἀπὸ αὐτοὺς δὲν ἐπίστευσεν, ἀλλὰ μόνον ὁ ὄχλος αὐτός, ποὺ δὲν ἠξεύρει τὸν νόμον καὶ δι’ αὐτὸ εἶναι καταραμένοι. 50 Λέγει πρὸς αὐτοὺς ὁ Νικόδημος, ἐκεῖνος ποὺ ἦλθεν εἰς τὸν Ἰησοῦν ἐν καιρῷ νυκτὸς καὶ ὁ ὁποῖος ἦτο ἕνας ἀπὸ αὐτούς, διότι ἦτο καὶ αὐτὸς μέλος τοῦ συνεδρίου. 51 Μήπως ὁ νόμος μας καταδικάζει τὸν ἄνθρωπον, ἐὰν δὲν τὸν ἀκούσῃ προτήτερα ὁ δικαστής, ποὺ ἐκπροσωπεῖ τὸν νόμον καὶ μάθῃ ἀπὸ τὴν ἀπολογίαν του τί ἀξιοκατάκριτον καὶ ἀξιόποινον ἔκαμε; 52 Ἀπεκρίθησαν ἐκεῖνοι καὶ τοῦ εἶπαν· Μήπως καὶ σὺ εἶσαι ἀπὸ τὴν Γαλιλαίαν; Ἐξέτασε καὶ εὔκολα θὰ ἴδῃς καὶ θὰ πεισθῇς ἀπὸ τὰ πράγματα ὅτι προφήτης ἀπὸ τὴν Γαλιλαίαν δὲν ἔχει βγῇ ἕως τώρα.ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Η´ 12 - 1212 Πάλιν λοιπὸν ὡμίλησε πρὸς αὐτοὺς ὁ Ἰησοῦς καὶ τοὺς εἶπεν· Ἐγὼ εἶμαι τὸ φῶς ὄχι μόνον τῶν Ἰουδαίων, ἀλλ’ ὁλοκλήρου τοῦ κόσμου. Ἐκεῖνος ποὺ μὲ ἀκολουθεῖ μὲ πλήρῃ ἐμπιστοσύνην καὶ ἐλπίδα καὶ μὲ πρόθυμον ὑπακοὴν εἰς τοὺς λόγους μου, δὲν θὰ περιπατήσῃ οὔτε θὰ εὑρεθῇ ποτὲ εἰς τὸ σκότος τῆς πλάνης καὶ τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ θὰ ἔχῃ μέσα του τὸ ζωηφόρον καὶ πνευματικὸν φῶς, ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὴν ἀληθινὴν ζωήν, τὸν Θεόν.



Ιερά Ακολουθία Παναγίας Άξιον Εστίν και Λουκά του ιατρού

 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΝΙΚΑΙΑΣ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ 

ΤΗΛ 211 40 41 548

Ιερά Ακολουθία

Τρίτη 10 Ιουνίου

Παραμονή της εορτής της Υπεραγίας Θεοτόκου «Ἄξιον Ἐστίν» και του Αγίου Λουκά του ιατρού θα τελεστεί στην Ιερά μας Μονή 

Βραδινή Θεία Λειτουργία μετ Εσπερινού και Ορθρου ώρα 7:00 μ.μ



Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025

Ξημερώνει Ψυχοσάββατο

 


Ξημερώνει Ψυχοσάββατο

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΟΛΛΥΒΑ

Τα Κόλλυβα, ή όπως αλλιώς επεκράτησε σε πολλά μέρη η ονομασία «το στάρι», είναι ένα από τα πιο παλαιά χριστιανικά έθιμα που διατηρήθηκε στη ζωή της Ορθοδόξου Εκκλησίας και συνδέεται άμεσα με τους κεκοιμημένους εν Χριστώ αδελφούς μας. Τα κόλλυβα είναι σιτάρι βρασμένο που κατά κανόνα σήμερα έχει τη μορφή στολισμένου δίσκου με ξηρούς καρπούς, όπως αμύγδαλα , καρύδια, φουντούκια, φιστίκι κ.α και κυρίως ζάχαρη.

Προσφέρονται στους παρευρισκόμενους σε μνημόσυνα στην εκκλησία, αλλά και διανέμονται στη συνέχεια σε συγγενικά ή φιλικά σπίτια. Το έθιμο προέρχεται από τα παλαιότερα χριστιανικά χρόνια και έχει σχέση με τα περίδειπνα των Ελλήνων και άλλων λαών


ΤΙ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ;

Συμβολίζουν δε, την κοινή ανάσταση των ανθρώπων. Δηλ, όπως ο σπόρος του σιταριού πέφτει στη γη, θάβεται και χωνεύεται και σαπίζει χωρίς όμως να φθαρεί και στη συνέχεια φυτρώνει καλύτερος και ωραιότερος, έτσι και το νεκρό σώμα του ανθρώπου θάβεται στη γη και σαπίζει, για να αναστηθεί και πάλι άφθαρτο και ένδοξο και αιώνιο. Την ωραία αυτή εικόνα μας δίδει ο απόστολος Παύλος στην Α΄ προς Κορινθίους Επιστολή (κεφ. 12, στίχοι 35-44). Την ίδια εικόνα για την Ανάστασή Του χρησιμοποίησε και ο Χριστός (ευαγγέλιο Ιωάννη, κεφ. 12, στίχ. 24).


ΤΙ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ ΤΑ ΥΛΙΚΑ

Το στάρι: Είναι το σύμβολο της γης και συμβολίζει και τις ψυχές των πεθαμένων.

Το ρόδι: συμβολίζει την λαμπρότητα του παραδείσου.

Τα ασπρισμένα αμύγδαλα: συμβολίζουν τα γυμνά οστά για να μας θυμίζουν την μοίρα που θα έχουμε όλοι.

Τα μπαχαρικά: Είναι τα αρώματα αυτού του κόσμου.

Ο μαϊντανός: Είναι η ευχή για ανάπαυση "εν τόπω χλοερώ".

Οι ξηροί καρποί: Είναι η ζωή που αναπαράγεται

Το τρίμμα από τα στραγάλια ή η φρυγανιά ή το αλεύρι: Συμβολίζει το ελαφρύ χώμα.

Η σταφίδα: την γλύκα της ζωής έως τον Χριστό που είναι η άμπελος. Και τέλος

Η ζάχαρη που συμβολίζει τον γλυκό παράδεισο.

Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025

ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΤΟΥ ΑΓΊΟΥ ΤΡΙΗΜΈΡΟΥ

 🇬🇷 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΝΙΚΑΙΑΣ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ 

ΤΗΛ 211 40 41 548


🔹 ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ

ΤΟΥ ΑΓΊΟΥ ΤΡΙΗΜΈΡΟΥ



▪️Σάββατο 7 Ιουνίου

Σάββατο προ της Πεντηκοστής (Ψυχοσάββατο).

Μνείαν πάντων των απ αιώνος κεκοιμημένων ορθοδόξων χριστιανών.

Πρωινή Θεία Λειτουργία θα τελεστεί στην Ιερά μας Μονή στις 7:00

 Μετά το πέρας της Λειτουργίας θα διαβαστούν τα κόλλυβα των κεκοιμημένων αδελφών μας. Όποιος επιθυμεί μπορεί να φέρει ονόματα και κόλλυβα για τους κεκοιμημένους αδερφούς μας. 



▪️Κυριακή 8 Ιουνίου

Η εορτή της Πεντηκοστής.

Κυριακή Ή από του Πάσχα.

Πρωινή Θεία Λειτουργία στις 7:00.



▪️Δευτέρα 9 Ιουνίου

Του Αγίου Πνεύματος.

Πρωινή Θεία Λειτουργία στις 7:00.


Είθε το Άγιο Πνεύμα να επαναπαύεται πάντοτε μέσα μας να μας αγιάζει, να εμπνέει και να καθοδηγεί στη ζωή μας!!!

Χρόνια ευλογημένα!!

Ψυχοσάββατο

 


🇬🇷 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΝΙΚΑΙΑΣ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ 

ΤΗΛ 211 40 41 548

Ιερά Ακολουθία 

▪️Σάββατο 7 Ιουνιου

Σάββατο των Ψυχών (Ψυχοσάββατο).

Μνείαν πάντων των απ αιώνος κεκοιμημένων ορθοδόξων χριστιανών.

Πρωινή Θεία Λειτουργία θα τελεστεί στην Ιερά μας Μονή στις 7:00 π.μ. 

 Μετά το πέρας της Λειτουργίας θα διαβαστούν τα κόλλυβα των κεκοιμημένων αδελφών μας. Όποιος επιθυμεί μπορεί να φέρει ονόματα και κόλλυβα για τους κεκοιμημένους αδερφούς μας

Είθε ο Θεός να αναπαύσει τους κεκοιμημένους αδερφούς μας "εν χώρα ζώντων και εν σκηναίς δικαίων".

Ὁ πιστὸς Χριστιανὸς καὶ καλὸς Οἰκογενειάρχης



Ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης

Κάποτε πού εἶχα φιλοξενηθεῖ στήν Ἀθήνα σ’ ἕναν φίλο μου, μὲ παρακάλεσε νὰ δεχθῶ ἕναν οἰκογενειάρχη πρὶν φωτίσει, γιατί ἄλλη ὥρα δὲν εὐκαιροῦσε. Ἦρθὲ λοιπὸν χαρούμενος καὶ συνέχεια δοξολογοῦσε τὸ Θεό.

Εἶχε δὲ πολλὴ ταπείνωση καὶ ἁπλότητα καὶ μὲ παρακαλοῦσε νὰ εὔχομαι γιὰ τὴν οἰκογένειά του. Ὁ ἀδελφὸς αὐτὸς ἦταν γύρω στὰ 38 ἐτῶν καὶ εἶχε 7 παιδιά. Δύο (2) τὸ ἀνδρόγυνο καὶ ἄλλοι δύο (2) οἱ γονεῖς του, ἐν ὃλῳ 11 ψυχές. Ἔμεναν ὅλοι σ’ ἕνα δωμάτιο.

Μοῦ ἔλεγε δὲ μὲ τὴν ἁπλότητά του: «Ὄρθιους μᾶς χωράει τὸ δωμάτιο, ἀλλ’ ὅταν ξαπλώνουμε δὲν μᾶς παίρνει, λίγο στενόχωρα. Δόξα τῷ Θέῷ, τώρα κάναμε ἕνα ὑπόστεγο γιὰ κουζίνα καὶ βολευτήκαμε. Ἐμεῖς ἔχουμε καὶ στέγη, Πάτερ μου, ἐνῶ ἄλλοι μένουν στὴν ὕπαιθρο».

Ἡ ἐργασία του ἦταν σιδερωτής, καὶ ἐνῶ ἔμενε στήν Ἀθήνα, ἔφευγε πρὶν φωτίσει, γιὰ νὰ βρεθεῖ στὸν Πειραιᾶ, ἐκεῖ ἐργαζόταν. Ἀπὸ τὴν ὀρθοστασία καὶ τὶς πολλὲς ὑπερωρίες τὰ πόδια του εἶχαν κιρσοὺς καὶ τὸν ἐνοχλοῦσαν, ἀλλὰ ἡ πολλὴ ἀγάπη του πρὸς τὴν οἰκογένειά του τὸν ἔκανε νὰ ξεχνάει τοὺς πόνους καὶ τὶς ἐνοχλήσεις.

Ἐλεεινολογοῦσε μάλιστα τὸν ἑαυτό του συνέχεια, καὶ ἔλεγε ὅτι δὲν ἔχει οὔτε ἀγάπη, γιατί δὲν κάνει καλοσύνες σὰν Χριστιανός, καὶ ἐπαινοῦσε τὴ γυναῖκα του, ὅτι ἐκείνη κάνει καλοσύνες, διότι ἐκτὸς ἀπὸ τὰ παιδιὰ καὶ τοὺς γέρους, πού φροντίζει, πηγαίνει καὶ παίρνει τὰ ροῦχα ἀπὸ τοὺς γέρους τῆς γειτονιᾶς, τοὺς πλένει, καὶ τοὺς συγυρίζει καὶ τὰ σπίτια, τοὺς φτιάχνει καὶ καμιὰ σούπα.

Ἔβλεπε κανεὶς στὸ πρόσωπο τοῦ καλοῦ αὐτοῦ οἰκογενειάρχου, ζωγραφισμένη τὴ Θεία Χάρη. Εἶχε μέσα του τὸν Χριστό, ἦταν γεμᾶτος χαρὰ καὶ τὸ δωμάτιό του γεμᾶτο ἀπὸ παραδεισένια χαρά.

Ἐνῶ αὐτοὶ πού δὲν ἔχουν μέσα τους τὸν Χριστό, εἶναι γεμᾶτοι ἀπὸ ἄγχος, καὶ δύο ἄνθρωποι νὰ εἶναι, δὲν χωρᾶνε μέσα σὲ ἕνδεκα δωμάτια. Ἐνῶ οἱ 11 αὐτοὶ ἄνθρωποι μὲ τὸ Χριστὸ χωροῦσαν μέσα σ’ ἕνα δωμάτιο.

Τρίτη 3 Ιουνίου 2025

Λόγοι Αγίων


 «Η Ορθοδοξία στη γη κρατιέται από την Ορθοδοξία των ουρανών που σημαίνει πως ένα λαμπρό και ανίκητο στράτευμα από τον αόρατο κόσμο, στράτευμα πολυάριθμο σαν τους αστέρες του ουρανού, στέκει δίπλα και γύρω μας και μας βοηθά. Μπροστά από αυτό το στράτευμα των αμέτρητων νικητών ίσταται ο Νικητής των νικητών, ο Βασιλεύς των βασιλευόντων!»

✝️Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς


«Πρέπει να είμαστε πιστοί στον Θεό, πρέπει ακού­ραστα κάθε μέρα, κάθε ώρα και κάθε στιγμή να υπη­ρετούμε τον Θεό. 

Η ζωή μας είναι σύντομη, δεν μπο­ρούμε να σπαταλάμε άσκοπα αυτές τις λίγες ώρες και ημέρες της ζωής μας, πρέπει πάντα να σκεφτόμαστε την ώρα του θανάτου». 

✝️Άγιος Λουκάς ο Ιατρός





Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

Ιερό Προσκύνημα

 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΝΙΚΑΙΑΣ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ

ΤΗΛ 211 40 41 548



🔹Ιερό Προσκύνημα! 

 Το Σάββατο 14 Ιουνίου 2025 η Μονή μας θα πραγματοποιήσει προσκύνημα στην Ιερά Μονή Παναγίας της Μαλεβής.

Η αναχώρηση από το μοναστήρι μας θα γίνει στις 7:00 π.μ.

Μετά από το προσκύνημα στην Παναγία την Μαλεβή θα πάμε για φαγητό και στη συνέχεια θα πάρουμε το δρόμο της επιστροφής για το μοναστήρι μας το αργότερο στις 8:00 το βράδυ.

Η τιμή είναι 35€ το άτομο και οι θέσεις κλείνονται με την καταβολή του ποσού.


Λίγα λόγια για την Ιερά Μονή Παναγίας της Μαλεβής :

https://ieramonikoimiseostheotokouskaramagka.blogspot.com/2025/06/blog-post.html?m=1

Παναγία Μαλεβή: Το θαυματουργό μοναστήρι του Πάρνωνα


«Πατήσανε τη Μαλεβή, το μέγα μοναστήρι.

Που ’χε τριακόσια σήμαντρα και εξήντα δυο καμπάνες

Πάσα καμπάνα και παπάς κι η σιδεριά δυο διάκους…»


Αυτή η μικρή στροφή ενός δημοτικού τραγουδιού που αναφέρεται στη σύγκρουση των κλεφτών με τους Τούρκους, σχεδόν 30 χρόνια πριν από την επανάσταση του 1821, αποκαλύπτει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την τεράστια σημασία που είχε για όλη την περιοχή η μονή της Παναγίας της Μαλεβής, τόσο για τη θέση της σε σχέση με τα άλλα μοναστήρια όσο και για τον πλούτο της, τη μεγάλη της μοναστική κοινότητα και την προσφορά της στον αγώνα.


Το ιστορικό μοναστήρι το συναντάμε σε απόσταση 8 χιλιομέτρων από το χωριό Άγιος Πέτρος στον Πάρνωνα, «κρυμμένο» στα έλατα και την επιβλητική φύση. Aν και θεωρείται από τα πιο παλιά της περιοχής, ο χρόνος ίδρυσης και ανέγερσης δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια. Όπως αναφέρεται σε εντοιχισμένη πλάκα, η ανέγερση για δεύτερη φορά έγινε το 1616, 1.000 χρόνια μετά την πρώτη ανέγερση. Στον Πάρνωνα τα περισσότερα μοναστήρια, σε όλη τους τη διαδρομή, έχουν κάνει πολλά «νέα ξεκινήματα» λόγω είτε των καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν είτε των καταστροφών που υπέστησαν από τους κατακτητές.


Για την ιερά μονή της Μαλεβής, εκτός της ημερομηνίας που αναγράφεται στην εντοιχισμένη πλάκα (1616), την πρώτη επίσημη γραπτή αναφορά την έχουμε το 1320, σε χρυσόβουλο του αυτοκράτορα Ρωμαίου Ανδρονίκου του Παλαιολόγου, γεγονός που δείχνει ότι η μονή επί αιώνες έπαιζε σημαντικό ρόλο για την τοπική Εκκλησία και την κοινωνία.


Σύμφωνα με την παράδοση, το πρώτο μοναστήρι ιδρύθηκε στους Κανάλους (περιοχή με πολλά νερά) στον Πάρνωνα, σε ιδιαίτερα δυσπρόσιτη θέση, περί το 717 μ.Χ. Όμως, έναν χειμώνα, σύμφωνα με τον θρύλο, όλη η περιοχή αποκλείστηκε επί μέρες από το χιόνι, γεγονός που ανάγκασε τους μοναχούς να την εγκαταλείψουν και να μετακινηθούν στη θέση που το συναντάμε και σήμερα, όπου χτίστηκε σιγά-σιγά το νέο μοναστήρι, το οποίο λειτουργεί με μικρά διαλείμματα ως τις μέρες μας.

Κατ’ άλλους, η πρώτη μονή εγκαταλείφθηκε λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, που διαρκούσαν πολλούς μήνες, μη επιτρέποντας την επαφή των μοναχών με τον έξω κόσμο. Η απομόνωση, λόγω της μορφολογίας του εδάφους, σε συνδυασμό με τους σκληρούς χειμώνες, καθιστούσε όχι απλώς δύσκολη, αλλά αδύνατη τη διαβίωση των ανθρώπων, καθώς δεν υπήρχε πρόσβαση, αλλά ούτε και δυνατότητα μακροχρόνιας αποθήκευσης τροφίμων. Βεβαίως, υπάρχει και η άποψη που θέλει το μοναστήρι να καταστρέφεται από Ασιάτες επιδρομείς, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν περισσότερα στοιχεία.

Πάντως, από το 1616 και τη δεύτερη ανέγερση άρχισε και η πιο σημαντική περίοδος για τη μονή, η οποία θεωρείται από τις αρχαιότερες της περιοχής. Δύο μοναχοί, ο Μακάριος ο Αγιοπετρίτης, το γένος Τερζάκη, και ο ανιψιός του, Νικόλαος Τερζάκης, ο οποίος έλαβε το όνομα Νείλος, για 15 χρόνια συνέβαλαν τα μέγιστα στην ανάδειξη του μοναστηριού και στη συνέχεια άφησαν την περιοχή και συνέχισαν την ασκητική τους ζωή στο Άγιο Όρος. Στους δύο αυτούς μοναχούς αναφέρονται πολλοί μελετητές, οι οποίοι συνδέουν τον Πάρνωνα με τον Άθω. Ο Νείλος οσιοποιήθηκε από την Εκκλησία μας και αναφέρεται πλέον ως Όσιος Νείλος ο Μυροβλήτης.

🔹Η συμμετοχή στους εθνικούς αγώνες.

Η μονή έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον αγώνα κατά των Τούρκων, αφού 30 χρόνια πριν από το ξέσπασμα της επανάστασης του 1821 η περιοχή ήταν το λημέρι του πρωτοκλέφτη Ζαχαριά (1759-1805), του επονομαζόμενου και Μπαρμπιτσιώτη, ο οποίος καταγόταν από το ορεινό χωριό Μπαρμπίτσα (ή Βαρβίτσα) της Λακωνίας.


Μετά τα Ορλωφικά και τις βιαιοπραγίες που ακολούθησαν και κυρίως ύστερα από τον θάνατο του Κωσταντή Κολοκοτρώνη, πατέρα του Θεόδωρου, στην ευρύτερη περιοχή συγκροτήθηκαν σώματα κλεφτών, τα οποία προστάτευαν τους ντόπιους από τους Αρβανίτες. Οι τελευταίοι επιστρατεύτηκαν από τον σουλτάνο και μετέβησαν στην Πελοπόννησο για να καταπνίξουν το κίνημα.

Το 1786 έγινε η πρώτη μεγάλη μάχη μεταξύ Τούρκων και κλεφτών, οι οποίοι ηττήθηκαν και αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την περιοχή. Παρά την ήττα, η μάχη, γνωστή ως «μάχη της Μαλεβής», έδωσε άλλη πνοή στους υπόδουλους Έλληνες και σήμανε στην ουσία την απαρχή του ξεσηκωμού στον Πάρνωνα. Όλα ξεκίνησαν όταν ο καπετάν Ζαχαριάς αιχμαλώτισε τον Τούρκο αγά Λουμάνη, τον αποκεφάλισε και στη συνέχεια κατέφυγε στο μοναστήρι. Οι Τούρκοι κινήθηκαν γρήγορα και περικύκλωσαν τον χώρο. Ο Ζαχαριάς, προκειμένου να μην εκθέσει σε κίνδυνο τους μοναχούς, αλλά και το ίδιο το μοναστήρι, το εγκατέλειψε και ταμπουρώθηκε στην περιοχή Ταρμίρι, λίγο πιο κάτω, όπου μετά από τρεις μέρες πολέμου διέσπασε τις τάξεις των Τούρκων και διέφυγε. Ακολούθησε καταδρομή των Τούρκων, οι οποίοι προκάλεσαν μεγάλες ζημιές σε όλο το κτιριακό συγκρότημα.

Ο καθηγητής Νίκος Βέης γράφει ότι είδε σε ένα «παράφυλλο του Ευαγγελίου» στο μοναστήρι του Σοποτού, στον παλιό δήμο Αλιφείρας, ένα σημείωμα που αναφερόταν στην καταστροφή της μονής: «Απτήσανε το μοναστήρι της Μαλεβής το 1786, Μαΐου 7, και σκοτώσανε καλογέρους και γράφω θύμηση».


Στη μάχη της Μαλεβής αναφέρεται με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο και ο κλέφτης Γιάννης Ρούσης, σε επιστολή του προς τον ηγούμενο της μονής Ρέτσικα: «… καμμιά φορά κάμποσοι τουρκαλάδες ζώσανε την περιοχή, τι γένηκε δεν μολογιέται, ως το βράδυ δούλεψε το τουφεκίδι, πολλούς αγαρινούς αφήκαμε στον τόπο και άλλοι το ’βαλαν στα πόδια. Από μας λαβώθηκε ο Καράμπελας στο χέρι. Αι! να σκοτωθεί και ο Θανάσης. Μαζί ήρθαμε από προχθές. Ήρθαμε να λαμπρέψουμε με τους δικούς μας».

Το πόσο σημαντική ήταν η μάχη της Μαλεβής φαίνεται και από το γεγονός ότι υμνήθηκε από τη λαϊκή παράδοση:

«Ποιος είδε ήλιο από βραδυού και άστρι το μεσημέρι

Ποιος είδε τον Καράμπελα, τον καπετάν Θανάση…

Πού σουν εψές, Καράμπελα, πού ήσουν εψές, Θανάση;

Εψές ήμουν στη Βέρβενα προψές στον Άγιο Πέτρο

κι απόψε μου ’ρθε μια γραφή σε τρεις μεριές καυμένη,

κι απόξω λέει τ’ απόγραμμα και μέσα λέει το γράμμα.

Θανάση, να ’χης την ευχή απ’ ούλους τους πατέρες,

ογλήγορα να ’ρθης εδώ, να ’ρθης να μας γλυτώσεις.

Πατήσανε τη Μαλεβή, το μέγα μοναστήρι.

Που ’χε τριακόσια σήμαντρα και εξήντα δυο καμπάνες

Πάσα καμπάνα και παπάς κι η σιδεριά δυο διάκους…

Πήραν άστρα, πήραν φλωργιά, πήραν μαργαριτάρια,πήραν ασημοκάντηλα, βαγγέλια χρυσωμένα».


Η συνέχεια της μάχης δόθηκε από τον Ζαχαριά, ο οποίος εκδικήθηκε για την καταστροφή όσους συνεργάστηκαν με τους Τούρκους. Ο πρωτοκλέφτης αιχμαλώτισε έναν συνεργάτη των Τούρκων από τον Άγιο Πέτρο, τον μετέφερε στη Μάνη και τον άφησε μόνο όταν ο ειδικοί του πλήρωσαν για λύτρα 1.500 γρόσια!

Τα γεγονότα αυτά μπορεί σήμερα να μην είναι ιδιαίτερα γνωστά, αλλά είναι από εκείνα που δημιούργησαν τις απαραίτητες συνθήκες για την επανάσταση κατά των Τούρκων που ακολούθησε.

Το μοναστήρι, όπως δείχνουν όλα τα προφορικά και γραπτά στοιχεία, ήταν το μεγάλο αποκούμπι και για τους κατοίκους της Κυνουρίας, τους οποίους οι μοναχοί στήριζαν με κάθε τρόπο. Εδώ, σύμφωνα πάντα με την παράδοση της περιοχής, λειτουργούσε και το μοναδικό κρυφό σχολείο, όπου μοναχοί μάθαιναν γραφή και ανάγνωση στους νέους των γύρω χωριών.

Από το 1792 άρχισε για το μοναστήρι μια νέα περίοδος «δόξας και ευμάρειας». Τότε έγινε μοναχός σε αυτό ο Καλλίνικος Τσαμούρης, που καταγόταν από τον Άγιο Πέτρο. Ο Καλλίνικος το 1809 εκλέχθηκε ηγούμενος και από τότε όλα ακολούθησαν μια εντυπωσιακή πορεία, η οποία συνεχίστηκε μέχρι το 1826. Ο Καλλίνικος, δε, είναι ένας από τους πολλούς κληρικούς της Πελοποννήσου που μυήθηκαν στο «μεγάλο μυστικό» και στη συνέχεια έγιναν στελέχη της Φιλικής Εταιρείας. Όταν ξέσπασε η επανάσταση, μετέτρεψε τους χώρους του μοναστηριού σε νοσοκομείο, όπου περιέθαλπε με τις εμπειρικές γνώσεις του τους τραυματίες. Ήταν, δε, τέτοια η αφοσίωσή του στον αγώνα, που ακόμη και ο πρίγκιπας Δημήτριος Υψηλάντης έφτασε ως εκεί για να αναρρώσει από τη φυματίωση που τον ταλαιπωρούσε. Εκεί βρήκε ασφαλές καταφύγιο και η οικογένεια του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. Ο ίδιος ο ηγούμενος πήρε μέρος σε πολλές μάχες κατά των Τούρκων.

Το 1826 η μονή, λόγω της στήριξης που παρείχε στους αγωνιστές και τη συμμετοχή των μοναχών σε ένοπλα σώματα, πυρπολήθηκε από τον στρατό του Ιμπραήμ. Αναστηλώθηκε, όμως, γρήγορα, αφού είχε μετόχια σε διάφορες περιοχές της Πελοποννήσου, τα οποία απέφεραν σημαντικά εισοδήματα. Ο Καλλίνικος εκοιμήθη το 1847 και μαζί του έκλεισε ένας μεγάλος κύκλος προσφοράς…


Η μονή της Παναγίας της Μαλεβής καταστράφηκε για τρίτη φορά κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής. Τότε εχθρικά αεροπλάνα χτύπησαν τη μονή προκειμένου να πλήξουν θέσεις των ανταρτών της περιοχής.


🔹Η μετατροπή σε γυναικείο μοναστήρι.

Το 1949 μοναχές από τη μονή Επάνω Χρέπας της Τρίπολης έφτασαν έως εκεί για να συνεχίσουν την ιστορία της. Τότε ήταν που το μοναστήρι με βασιλικό διάταγμα μετατράπηκε από ανδρικό σε γυναικείο. Σήμερα την ευθύνη της λειτουργίας του έχουν αναλάβει 12 μοναχές.

Το πιο σημαντικό κειμήλιο της μονής (ανάμεσα σε πολλά άλλα) είναι η εικόνα της Παναγίας της Μαλεβής. Σύμφωνα με την παράδοση, είναι μία από τις 70 που ζωγράφισε ο Ευαγγελιστής Λουκάς και λέγεται ότι την έφεραν στο πρώτο μοναστήρι στους Κανάλους οι κάτοικοι του Αγίου Όρους, όταν ήρθαν να εγκατασταθούν στην Κυνουρία. Ο θρύλος θέλει την εικόνα της Παναγίας να «φεύγει μόνη της από το παλιό μοναστήρι», για να βρεθεί μέσα σε βάτα, με ένα καντήλι να καίει δίπλα της. Στη θέση εκείνη χτίστηκε το νέο μοναστήρι.

Σήμερα η μονή έχει ανακαινισθεί και συνεχίζεται η βελτίωση των χώρων της, με τις μοναχές και τους πιστούς να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια να διατηρηθεί ως σύμβολο της Ορθοδοξίας στον Πάρνωνα

https://poimin.gr/panagia-malevi-to-thaymatoyrgo-monastiri-toy-parnona/